Fokus

Bevegelsesglede

Å bevege seg handler ikke bare om trening – det handler om glede, mestring og fellesskap. Når du opplever bevegelsesglede, blir fysisk aktivitet en naturlig og meningsfull del av livet, uansett alder og forutsetninger.

Physical Literacy

Bevegelsesglede er tett knyttet til begrepet Physical Literacy. Det innebærer mer enn tekniske ferdigheter – det handler også om motivasjon, selvtillit, kunnskap og sosial trygghet i møte med fysisk aktivitet. For oss er bevegelsesglede og Physical Literacy to sider av samme sak: Det viktigste er ikke prestasjonsnivå, men at du opplever mestring på ditt eget nivå og finner ny motivasjon gjennom positive erfaringer.

Arbeidsgruppen for bevegelsesglede

Folkehelseforeningen har etablert arbeidsgruppen Bevegelsesglede for å fremme fysisk aktivitet som er lavterskel, meningsfull og tilgjengelig. Målet er å bidra til at mennesker i alle aldre og livssituasjoner kan utvikle en aktiv identitet, preget av mestring og motivasjon.

Arbeidsgruppen vil:

  • styrke forståelsen for hvordan bevegelsesglede kan utvikles gjennom hele livet
  • bidra til at skoler, idrettslag og andre aktører skaper inkluderende og relevante aktivitetstilbud
  • løfte fram eksempler fra lokalsamfunn som viser hvordan bevegelsesglede kan skapes i praksis
  • fremme kompetanseutvikling og kommunikasjon som setter mestring og deltakelse i sentrum

Gjennom samarbeid med frivillige organisasjoner, offentlige og private aktører, samt formidling av forskning og erfaringer, ønsker vi å bygge bro mellom individets behov og samfunnets muligheter.

Når flere mennesker får oppleve bevegelsesglede, legger vi grunnlaget for bedre fysisk og psykisk helse – og sammen styrker vi folkehelsen.

Physical Literacy

Dean Kriellaars er assosiert professor ved College of Rehabilitation Sciences ved University of Manitoba og en ledende forsker på området "physical literacy". Han argumenterer for at motivasjon, fysiske ferdigheter og glede av bevegelse er grunnleggende for meningsfull deltakelse i samfunnet, på linje med tradisjonelle lese- og skriveferdigheter. Kriellaars har utviklet "Physical Literacy Assessment for Youth" (PLAY Tools) i samarbeid med Sport for Life Society. Hør han forklare hvorfor physical Lireracy er cool! 

Arrangementer

Teamet

Min misjon er at flere skal finne gleden i bevegelse — med tilpassede aktiviteter og god sosial støtte kan de aller fleste oppleve fordelene ved å være aktiv.

Lis P. Strøm

Leder for arbeidsgruppa og Universitetslektor, Norges idrettshøgskole

Jeg brenner for at flere skal kjenne gleden ved bevegelse, særlig dem som trenger det mest, og ønsker å bidra med kunnskap, refleksjon og konkrete løsninger.

Christina Gjestvang

Førsteamanuensis, underviser og formidler, Norges Idrettshøyskole

Jeg ønsker å styrke samspillet mellom idrettens erfaringer og politikkutforming og dele kunnskap på tvers av sektorer for å få flere i aktivitet hele livet.

Johan Conradson

Seniorrådgiver, Viken idrettskrets – Team idrettspolitikk

Jeg vil fremme glede og mening gjennom kroppsuttrykk og bevisstgjøre hvordan fysiske bevegelser kan være en forlengelse av vårt indre.

Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand

Universitetslektor og freelance koreograf, Nord universitet, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg

Jeg brenner for at alle skal kunne bli glad i å være i bevegelse — physical literacy-rammeverket kan hjelpe flere til å finne aktiviteter de trives med.

Maja Eilertsen

PhD-stipendiat. Folkehelseinstituttet og styremedlem i Folkehelseforeningen

Jeg vil skape bevegelsesglede for dem som sliter med langvarige smerter og bidra til at kommunikasjon om fysisk aktivitet fremmer mestring og trivsel.

Merete Kolberg Tennfjord

Førsteamanuensis (folkehelse). Institutt for helse og trening, Høyskolen Kristiania

Jeg ønsker å løfte frem viktigheten av å tilrettelegge for bevegelse for alle deler av samfunnet, slik at flere får oppleve mestring og utvikling gjennom en aktiv hverdag.

Synnøve Roald

Direktør strategi og kvalitet, Fagskolen Kristiania (del av Høyskolen Kristiania)

Vi trenger mer forståelse for hvorfor det kan være så vanskelig å komme i gang med trening, og hvordan vi kan møte dem som har negative erfaringer med fysisk aktivitet, slik at flere kan oppleve bevegelsesglede.

Solfrid Bratland-Sanda

Professor i idrettsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge, studiested Bø

Jeg vil bidra til et nasjonalt aktivitetløft hvor flere kan være aktive og føle seg inkludert — uansett forutsetninger — og få mer kunnskap om egenorganisert aktivitet inn i fagfeltet.

Vegard Sines Petersen

Seniorrådgiver, Tverga – Norges ressurssenter for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet

Artikler