Det er håp!

verdensdagen-fb-cover-1

Temaet for årets «Verdensdagen for selvmordsforebygging» 10. september er «Å skape håp gjennom handling». I en tid som fortsatt preges av pandemi, isolasjon, klimakrise og flyktningkriser, er håp viktigere enn noen gang.

Mange av de som tar kontakt med Kirkens SOS og andre hjelpelinjer kjenner på en mangel av håp, og en dyp bekymring for fremtiden. Men selv bare et lite håpsglimt kan gi mennesker energi til å komme igjennom dagen og holde fast på drømmen om et liv uten sykdom, at verden skal overleve skogbrann, flom og andre naturkriser; håp om at mennesker på flukt fra krig skal få et bedre liv, håp om at pandemien snart skal være over. Håp om at ensomheten en dag vil ta slutt.

Vi har et fantastisk helsevesen i Norge. Men den viktigste folkemedisinen de fleste av oss trenger er et annet menneske. Et menneske som ser, som lytter og som kan lete sammen med oss etter glimt av håp. Det er hverdagslig folkehelsearbeid i praksis.

Vi kan alle gi noen håp ved å vise at vi bryr oss. Vi kan alle strekke oss ut til noen og spørre hvordan det går, og vise at vi mener det. Du trenger ikke å ha løsninger, men viktigst er å gi tid og plass til å lytte. Småprater redder liv og skaper en følelse av forbindelse og håp hos noen som kan slite. Vi kan alle spille en rolle, uansett hvor liten den er.

For mange i tunge livsfaser er det viktig at deres håpløshet også blir tatt på alvor og lyttet til. Når vi våger oss inn i mørket, og tåler å være der sammen med den som har det vondt, kan vi noen ganger også sammen finne små og store lyspunkt.

Verdensdagen for selvmordsforebygging 2021 ønsker å skape en bevegelse av forebyggende tiltak for å drive atferdsendring som vil begrense selvmord. Ved å øke bevissthet, redusere stigma og oppmuntre til handling kan vi redusere forekomster av selvmord rundt om i verden.

7. juni 2021 lanserte Verdens helseorganisasjon (WHO) «Live Life Implementation Guide». Denne ressursen er utviklet for å støtte land i deres forsøk på å forhindre selvmord ved å implementere effektive tiltak for å redde liv.

Men også alle som ikke jobber direkte med folkehelsearbeid lokalt eller nasjonalt kan bidra.

Den viktige hverdagssamtalen som ikke bare åpner for suksesshistorier om hvor greit alt er, men også gir rom til å dele livsutfordringer, er beste vaksine mot tap av håp. Og har du litt ekstra tid, står mange frivillige hjelpetiltak med åpne armer og venter på mennesker som vil være med å dele livsmot og håp til de som mangler det.

Organisasjonen LEVE har ansvar for markeringen av Verdensdagen for selvmordsforebygging i Norge.

Alle som ønsker å vise sin støtte til dette viktige samfunnsarbeidet er velkomne til å tenne lys på denne dagen. I Oslo vil det finne sted en fysisk lysmarkering på St. Hanshaugen kl. 20. Les mer her.