Om oss

Vi er en uavhengig medlemsforening som arbeider for å fremme helse og trivsel for alle grupper i samfunnet, forebygge sykdom og skader og utjevne sosiale ulikheter. Vi vil bygge broer mellom kunnskap og praksis og mellom aktører på folkehelsefeltet for å påvirke utformingen av folkehelsepolitikken både lokalt og nasjonalt og vil samarbeide globalt.

Folkehelsearbeid

«Hva er folkehelse og folkehelsearbeid?»

Befolkningens helse er – enkelt sagt – summen av alle enkeltpersoners helse (Ole Frithjof Nordheim, 2018). Folkehelse er i Folkehelseloven definert som «befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning». Når folkehelsen forbedres, får hver enkelt av oss lavere risiko for uhelse. Vi bør derfor hele tiden bry oss om folkehelsen, den er vår helse. Folkehelsearbeid dreier seg om helsefremmende og sykdoms- og skadeforebyggende arbeid i befolkningen eller i grupper av befolkningen, i betydning av primærforebyggende arbeid (tatt fra Anders Smith, 2018). En mer utførlig beskrivelse av folkehelse og folkehelsearbeid finner du i vårt vedlegg (docx), med utg.punkt i to artikler fra Nordheim og Smith. Les også en viktig artikkel (PDF) fra WFPHA (World Federation of Public Health Associations) om: «A Global Charter for the Public’s Health – the public health system: role, functions, competencies and education requirements.»

For strategiperioden 2018 – 2022 har foreningen tre hovedmål:

Brobygging

Folkehelseforeningen skal være et møtested og en brobygger mellom forskere, praktikere, næringslivet, de som driver frivillig arbeid og de som utformer politikk innen feltet.

Samarbeid

Folkehelseforeningen skal være en aktuell samarbeidspartner nasjonalt, og er representert med deltakelse på nordiske, europeiske og globale arenaer.
Kunnskapsformidling

Folkehelseforeningen skal bidra til å øke forståelsen for folkehelseperspektivet innen forskning, utdanning, formidling og forvalting.
Last ned våre vedtekter eller vår siste aktivitetsplan. Dersom du finner noe du er interessert i eller vil bidra med, ta kontakt med oss.

Medlemskap

Folkehelseforeningen er til for deg som arbeider med eller er interessert i å fremme helse og trivsel i befolkningen. Vi er nå ca. 200 medlemmer: 30 institusjoner, 140 personer og 25 studenter.

Medlemmene kommer fra alle sektorer innen folkehelsefeltet: sentral og lokal forvaltning, høyskoler og universiteter og fra kommunalt folkehelsearbeid.

Bli medlem i Folkehelseforeningen

Årsmøtet

Årsmøtet er foreningens høyeste organ. Årsmøtet velger foreningens styre.

Last ned:
Referat fra siste årsmøte
Siste årsmelding

Årsmøtet

Andreas Dahlslett Ratvik

Varamedlem

Andreas har en bachelorgrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole og Universitetet i Sør-Øst Norge og en mastergrad i folkehelsevitenskap fra Universitetet i Agder. For tiden arbeider han som trainee ved studentsamskipnaden i Agder, hvor sentrale arbeidsområder er studentensomhet, psykiske helseplager og det å skape flere generelt gode møteplasser hos studentene ved siden av studiene.

Anne Lise Nessæther

Styremedlem

Anne Lise er utdannet sykepleier og har flere etter- og videreutdanninger. Hun har i tillegg mastergrad i folkehelsevitenskap fra Nordiska Hälsovårdhögskolan i Göteborg. Hun har bred erfaring fra praksis i og ledelse av kommunale helse- og velferdstjenester, har lang erfaring fra arbeid i frivillige organisasjoner og har ledet flere prosjekter knytta til folkehelsearbeid i fylkeskommunen og hos Fylkesmannen.

Geir Sverre Braut

Nestleder

Geir Sverre (f. 1955) er seniorrådgjevar ved Stavanger universitetssjukehus og er professor i helsefag ved Høgskulen på Vestlandet og i samfunnstryggleik ved Universitetet i Stavanger. Han er cand.med. (1980), spesialist i samfunnsmedisin (1997) og har folkehelseutdanning frå Nordiska hälsovårdshögskolan (NHV) i Göteborg (1991). Han har tidligare vore assisterande fylkeslege (1985–1994), fylkeslege i Rogaland (1994–2001) og assisterande direktør i Statens helsetilsyn (2001–2013).

Heidi Lyshol

Styremedlem

Heidi (f. 1966) er seniorrådgiver ved Folkehelseinstituttet og jobber i Avdeling for helse og ulikhet. Hun har bakgrunn fra medisin og sosialantropologi og har en Master of Public Health fra London School of Hygiene and Tropical Medicine. Hun representerer Norge i EUs Expert Group on Health Information og har vært på alle EUPHA-konferansene siden år 2000.
Johan Lund

Generalsekretær

Johan har faglig bakgrunn fra teknologi, sosiologi og doktorgrad i samfunnsmedisin. Han har siden 1977 arbeidet med skaderegistrering og forebygging av ulykker, særlig barne-, eldre-, hjem og fritidsulykker. Han har arbeidet ved Statens institutt for forbruksforskning, Forbruker og administrasjons-departementet, Helseetaten i Oslo kommune, Folkehelseinstituttet, Skadeforebyggende forum, Institutt for helse og samfunn, UiO og Helsedirektoratet. Johan Lund er nå tilknyttet Folkehelseinstituttet som skadeforsker. Han har vært generalsekretær i Folkehelseforeningen siden 2013.
Jorid Grimeland

Styreleder

Jorids profesjonsutdanning er fysioterapi med en master i folkehelsevitenskap. Hun har erfaring fra sykehus, kommune, bedriftshelsetjeneste, Helsedirektoratet og de siste årene som lektor ved OsloMet med ansvar for emnet International Public Health for flere profesjonsutdanninger i Fakultet for helsevitenskap. Hun har tidligere også jobbet sammen med NMBU og deres Master i folkehelsevitenskap.

Lars Lien

Varamedlem

Lars (59 år) er leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (ROP). Lars er spesialist i samfunnsmedisin og psykiatri og ble dr.med i 2003 på en studie av risikofaktorer for psykiske plager hos ungdom. Han deltar i og leder ulike forskningsprosjekter med tema som spenner fra helsetjenesteforskning til basal nevrobiologi. Han er tilknyttet Avdeling for sosial og helsefag folkehelsefag ved Høgskolen i Innlandet som professor II og fungerer som overlege ved psykisk helse og rusklinikken i Karasjok.
Lasse Heimdal

Styremedlem

Lasse er generalsekretær i Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemsskap. Heimdal er utdannet teolog fra Menighetsfakultetet og har Master of Management fra Bedriftsøkonomisk institutt (BI). Han tidligere arbeidet som leder for reklamebyrå, informasjonsrådgiverfirma, hatt lederverv i Uniteam-gruppen, informasjonsrådgiver i Forsvarsdepartementet og sjømannsprest i USA.
Marte Kvernland

Varamedlem

Marte Kvernland har en master i Public Health and Health Promotion fra Curtin University of Technology, Australia. Hun har arbeidserfaring fra folkehelsearbeid i Folkehelseinstituttet, Vestfold fylkeskommune, Kristiansand kommune, Bydel Alna Oslo og jobber nå i Den Norske Turistforening. Marte Kvernland er styremedlem i Folkehelseforeningen og har vært med i programkomitéen for Folkehelsekonferansen siden 2012.

styret-placeholder

Mostafa Pourbayat

Ragnhild Storstein Spilker

Styremedlem

Ragnhild har en master i Health economics, policy and management fra Universitetet i Oslo. Hun har tidligere arbeidet en rekke år som sykepleier i rusomsorgen i Oslo kommune og Frelsesarméen. Siden 2008 har Ragnhild arbeidet med migrasjonshelse i tidligere NAKMI (Nasjonalt kompetansesenter for migrasjons- og minoritetshelse) og siden 2018 i Enhet for migrasjonshelse i Folkehelseinstituttet. Hun er styremedlem i Folkehelseforeningen og leder programkomitéen for årets konferanse.
Randi Helland Stråtveit

Varamedlem

Randi (f. 1957) har bakgrunn som fysioterapeut med videreutdanning i ledelse og administrasjon. Hun har siden 2000 hatt flere lederjobber i Stavanger kommune, og har fra 2009 vært avdelingsleder for Miljørettet helsevern og skjenkekontroll i Rogaland brann og redning IKS. I årene 2000-2008 var hun administrativ kontaktperson for Stavanger i Sunne kommuner. Hun har vært styremedlem i Nettverk for miljørettet folkehelsearbeid (NEMFO) fra 2011 og styreleder fra 2012.

Synnøve M. Bøgeberg

Styremedlem

Synnøve har lederutdannelse fra BI og er Cand. philol. i kulturvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har siden 2007 jobbet med områdesatsinger i Oslo, og jobber nå i Byrådsavdeling for byutvikling og leder seksjon for områdeutvikling som har ansvaret for utvikling av politikkområder som boligpolitikk, områdepolitikk og økt byliv (bilfritt byliv).

Tina Hveem Vislie

Varamedlem

Tina (f. 1987) har utdanning innenfor ernæring og journalistikk og en mastergrad i folkehelsevitenskap fra NMBU. Hun har tidligere jobbet med miljørettet helsevern i en kommune og jobber nå som rådgiver i Skadeforebyggende forum. Der har hun bl.a. ansvaret for barnesikkerhet og kommunikasjon. Hun har også jobbet som samtalepartner for barn i vanskelige situasjoner og med demente på sykehjem i Oslo.

Werner Christie

Varamedlem

Werner (f. 1949) er lege, bonde og tidligere helseminister. Han var assisterende fylkeslege i Hedmark fra 1981-1984 og fylkeshelsesjef samme sted fra 1988. Han ledet Sosial- og Helsedepartementet fra 1992-1995, og var den første som brukte tittelen helseminister. Senere har han jobbet med helsepolitikk, innovasjon og forskning i Norge, Europa og Afrika, bl.a. gjennom WHO. Christie var formann i Bioteknologinemda fra 2000-2004. Han er nå førstelektor og fagansvarlig leder for Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten ved BI og førstelektor II ved NTNU.