Folkehelseforeningens langsiktige strategi, 2023 – 2028. Vedtatt på årsmøte 20.03.23

Strategi

Det er vedtatt at Folkehelseforeningen skal arbeide med fire ulike områder innenfor strategiperioden: kunnskap, kommunikasjon, politikk og organisasjon. Alle som ønsker å bidra i arbeidet er hjertelig velkomne til å være med. Send en e-post til .

Kunnskap

Folkehelseforeningen skal bidra til utvikling og formidling av kunnskap ved å:

• Ha et spesielt fokus på 8 av FNs Bærekraftsmål: utrydde fattigdom, god helse og livskvalitet, god
    utdanning, likestilling mellom kjønnene, anstendig arbeid og økonomisk vekst, mindre ulikhet, bærekraftige lokalsamfunn, samarbeid for å nå målene.
  • Tilrettelegge for at unges meninger og kompetanse inkluderes i folkehelsearbeidet.
  • Arrangere og videreutvikle den årlige, nasjonale folkehelsekonferansen som arena for kunnskapsformidling og nettverksbygging.
  • Arrangere og utvikle folkehelseforum som en møteplass for dialog, politikkutforming og politisk påvirkning.
  • Være en attraktiv samarbeidspartner for andre virksomheter innenfor folkehelsearbeidet gjennom å være søkerorganisasjon for Stiftelsen Dam.
  • Stimulelre til forskning innen folkehelsefeltet
  • Arrangere kurs, seminarer og webinarer for å formidle kunnskap og erfaringer knyttet til folkehelsearbeidet.
  • Etablere faggrupper med utgangspunkt i organisasjonens behov på ulike tidspunkter.
  • Delta i nordiske, europeiske- og verdensomfattende folkehelsekonferanser og stimulere flere fra Norge til å delta på internasjonale arenaer.

Kommunikasjon

Folkehelseforeningen skal være en arena som tydelig fremmer folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid ved å:

• Være en aktiv bidragsyter på andre arrangørers konferanser lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Utvikle kommunikasjonsflatene, særlig gjennom bruk av nettsider, sosiale medier, e-post og nyhetsbrev.
  • Formidle forståelsen av folkehelsearbeidet gjennom å skrive kronikker og å delta i debatter i lokale, nasjonale og internasjonale medier.
  • Være en pådriver for involvering av unge i det kommunale, regionale og internasjonale folkehelsearbeidet.
  • Synliggjøre at Folkehelseforeninge er eiere av SJPH sammen med sine nordiske søsterorganisasjoner.

Politikk

Folkehelseforeningen skal være en troverdig samarbeidspartner i det politiske arbeidet ved å:

• Være en pådriver som setter søkelys på forebyggende og helsefremmende arbeid i den lokale, nasjonale og internasjonale politiske debatten.
  • Være en møteplass for unge politikere og Folkehelseforeningen Ung
  • Formidle kunnskap om det forebyggende og helsefremmende arbeid til de politiske partiene.
  • Gi innspill til partiprogrammene før stortings- fylkes- og kommunevalg.
  • Samordne innspill fra ulike parter gjennom Folkehelseforum.

Organisasjon

Folkehelseforeningen skal lykkes gjennom å:

• Ha et arbeidende, aktivt styre som involverer unge i arbeidet.
  • Bygge opp en sterk og aktiv organisasjon for unge, under 35 år.
  • Sikre økonomien og videreutvikle og utvide sekretariatet.
  • Mobilisere og inkludere medlemmer i det utadrettede arbeidet.
  • Øke medlemstallet med 100 % i strategiperioden.
  • Være en attraktiv samarbeidspartner for andre aktører på folkehelseområdet, særlig nasjonalt, men også lokalt, regionalt og internasjonalt der dette er mulig.

Her kan du lese arbeidsplanen for 2023