Digital lunsj 31.10.24: Skal Norge bli et av de første landene som ved lov beskytter barn mot markedsføring av usunn mat og drikke?

Rear view of blond girl picking candies

Norge var det første landet som ved lov stoppet innendørs røyking på offentlige plasser. Skal vi også bli et av et av de første landene som lager en forskrift mot markedsføring av usunn mat og drikke som er rettet mot barn og unge? Få mer informasjon slik at du kan ta et kunnskapsbasert standpunkt.

Tidspunkt: kl. 11.00 – 12.00, torsdag 31.10.24

Sted: Teams (du mottar en lenke til møtet en time før det starter)

For hvem: Alle som er interesserte i folkehelse (du trenger ikke å være medlem i Folkehelseforeningen)

Påmelding: Senest kl. 10.00, torsdag 31.10.24

Du melder deg på her

Bakgrunn

I august sendte Regjeringen et forslag til en ny forskrift som har som formål å beskytte barn mot markedsføring av usunn mat og drikke på høring. Forslaget følger opp Folkehelsemeldinga og Stortingets anmodningsvedtak om å innføre et markedsføringsforbud mot usunn mat og drikke rettet mot barn under 18 år.

Forslaget som er sendt på høring skal fremme helse og bistå til å redusere sosiale helseforskjeller. Forslaget innebærer et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn under 18 år og har også andre elementer, som f.eks. et plasseringsforbud. Nå som forslaget til en slik forskrift er sendt på høring er det viktig at ulike synspunkter ved forslaget kommer frem og at aktører bidrar med innspill til forslaget slik at det oppnår sin hensikt, samt blir effektivt og tydelig.

I dette møtet får du mer bakgrunnsinformasjon slik at du kan delta i den offentlige debatten og skrive ditt/din organisasjons innspill i høringen.

Program

Hvorfor mener regjeringen at det trengs så drastiske tiltak for matvarebransjen? Usman Ahmad Mushtaq, statssekretær i Helse- og Omsorgs departementet

En presentasjon av innholdet i forslaget. Bente Øvrebø, seniorrådgiver i Helse- og Omsorgs departementet

Kommentarer:

• Elin Sætre Haukvik, kampanjeleder Friluftlivets år, tidligere kommersiell leder og rådgiver innen influenser- og gamilingmiljøer
  • Geir Sverre Braut, nestleder i Folkehelseforeningen, seniorrådgiver ved Stavanger universitetssjukehus og professor i helsefag ved Høgskulen på Vestlandet

Dette kan også være interessant for deg:

Webinar monday 7th October 2024: Population based nutritional advice | Folkehelseforeningen

Folkehelseforum 09.10.24: Et helsefremmende statsbudsjett 2025 | Folkehelseforeningen

Digital lunsj 16.10.24: Skeiv helse i et folkehelseperspektiv | Folkehelseforeningen