Johan Lund utnevnt til æresmedlem

Hedersmedlem

Etter åtte år som generalsekretær og en uvurderlig ressurs for foreningen gjøres Johan Lund til æresmedlem.

Johan har bakgrunn fra teknologi, sosiologi og en doktorgrad i samfunnsmedisin. Han gikk fra stillingen som generalsekretær til assisterende generalsekretær 1.1.2022.

-Det er viktig å ha Johan i organisasjonen. Både fordi han har så mye kunnskap og fordi at han er den personen han er, sier Annica Øygard, nåværende generalsekretær i Folkehelseforeningen.

-Som æresmedlem vil han ha friheten til å engasjere seg der han vil. Jeg er glad for at han nå har bestemt seg for å være assisterende generalsekretær på frivillig basis, og vil fortsette å være en god samtalepartner for meg. I tillegg vil han jobbe videre med behandlingen av søknader i DAM og engasjere seg i det internasjonale samarbeidet, legger hun til.

Jorid Grimeland er styreleder og har samarbeidet med Johan i cirka 10 år. Hun forteller at de har hatt et upåklagelig og fruktbart samarbeid i alle disse årene.

-Jeg kommer ikke bare til å savne personen hans, men kreativiteten hans, nå som vårt nære samarbeid trappes ned. Johan er ryddig og har etablert det administrative for foreningen. Det å være ryddig, men samtidig kreativ hele veien, er en interessant og sjelden kombinasjon, sier Grimeland.

Fortsatt aktiv forsker

Folkehelse har vært et viktig tema for Johan helt siden han begynte å jobbe med skadeforebygging og produktsikkerhet i 1977. Fra 1993 – 2007 var han daglig leder for Skadeforebyggende forum. I 2004 fikk han sin doktorgrad innenfor skaderegistrering, og fra 2013 – 2021 har han vært generalsekretær for Folkehelseforeningen.

Johan har lenge ledet komiteen som arrangerer Folkehelsekonferansen og bidratt til at vi har hatt så mange interessante konferanser.

I disse dager er han tilknyttet Folkehelseinstituttet som skadeforsker, og jobber med et fyrtårnsprosjekt innenfor trafikksikkerhet.

Vi er glade for å ha Johan på laget fortsatt, og setter stor pris på det han har gjort og fortsetter å gjøre for foreningen.
Hilsen et samlet styre