Veileder - Erfaringer fra prosjektet “Unge stemmer i folkehelsearbeidet”

Om prosjektet

Denne veilederen er en del av prosjektet “Unge stemmer i folkehelsearbeidet”, ledet av Folkehelseforeningen Ung (FHF Ung). Store deler av prosjektet hadde tilknytning til den nasjonale Folkehelsekonferansen, som i 2023 fant sted i Tromsø. Prosjektet besto av flere deler, med blant annet planlegging av egen forkonferanse før selve konferansen, samt planlegging av den ene plenumssesjonen på selve folkehelsekonferansen. I etterkant av prosjektet skulle det skrives en veileder, som kan brukes av de som ønsker å få inspirasjon til å bli flinkere til å involvere unge i folkehelsearbeidet. Prosjektet er finansiert med midler fra Stiftelsen Dam.

Mål og hensikt

• Øke bevisstheten blant unge om viktigheten av folkehelse og deres rolle i å forme og påvirke samfunnets helse
  • Opprette en plattform hvor unge kunne komme sammen, dele ideer og bidra til utviklingen av folkehelsetiltak
  • Synliggjøre og anerkjenne unge menneskers perspektiver og bidrag til folkehelsearbeidet
  • Inkludere unges bidrag ved å dele resultatene videre

Veilederen er delt inn i ulike kapitler, ut ifra hvordan prosessen i prosjektet var. Under hvert kapittel er det oppsummert en punktliste med hva som er viktig å huske på i denne delen av prosjektet.

Involvering

Unge og unge voksne ble involvert i hele prosessen – fra start til slutt. Det var viktig for FHF Ung at dette var et prosjekt av og med unge og unge voksne. Det var derfor viktig at unge fikk dele sin mening om prosjektet hele veien, slik at de unges perspektiver ble ivaretatt.

Planleggingsfase

Prosjektgruppen ble ledet av FHF Ung, og hadde representanter fra Tromsø ungdomsråd og Troms og Finnmark fylkeskommunale ungdomsråd.

Erfaringer fra planleggingsfasen når det gjelder medvirkning, er at det er viktig å legge til rette for medvirkning fra travle ungdommer. For å rekruttere ungdommer til å sitte i prosjektgruppen, ble ungdomsrådene invitert direkte til å stille med representanter. Møtene ble gjennomført digitalt, og var lagt til ettermiddag/kveld.

Viktige punkter å huske på i planleggingsfasen

• Inviter målgruppen du ønsker å ha med til å medvirke direkte
  • Ha god struktur og plan for planleggingsmøtene
  • Tilpass informasjon til målgruppen, og sørg for at alle henger med
  • Tilpass tidspunkt for planleggingsmøter til når ungdom er tilgjengelig (oftest ettermiddag/kveldstid)

Gjennomføring

Selve gjennomføringen av forkonferansen var veldig lærerik. Under kan du se programmet for dagen, og hvilke aktiviteter som ble gjennomført.

Kjøreplan / program

Velkommen og introduksjon

• Velkommen og formål med workshopen
  • Presentasjon av fasilitatorer og deltakere
  • Gjennomgang av program

cebreaker-aktivitet

• Gjennomførte “send pulsen” som aktivitet for å lette på stemningen

Innføring i folkehelsearbeid og ungdomsdeltakelse

• Kort presentasjon av konseptet folkehelse og betydningen av ungdomsdeltakelse i folkehelsearbeidet

Gruppediskusjoner: Identifisering av utfordringer og muligheter

• Deltakerne deles inn i mindre grupper for å diskutere utfordringer og muligheter knyttet til folkehelse blant unge i deres samfunn
  • Hver gruppe skal komme med konkrete forslag til tiltak for å adressere utfordringene og utnytte mulighetene
  • Presentasjon av gruppens funn og diskusjon
  • Deltakerne stemmer på det de mener er de viktigste folkehelseutfordringene
  • Folkehelseutfordringene med mest stemmer blir en del av neste fase

Gruppene diskuterer de utvalgte folkehelseutfordringene og skal komme frem til konkrete tiltak

• World Cafe ble benyttet som konsept
  • Åpen diskusjon om hvordan disse funnene kan oversettes til konkrete handlinger i folkehelsearbeidet
  • Deltakerne får i oppgave å utforme konkrete helsefremmende tiltak som tar hensyn til de identifiserte utfordringene og mulighetene
  • Gruppene jobber sammen for å utvikle tiltakene og presenterer dem til resten av deltakerne

Oppsummering og oppfølging

• Oppsummering av viktige funn og tiltak fra workshopen
  • Diskusjon om videre oppfølging og hvordan deltakerne kan fortsette å engasjere seg i folkehelsearbeidet

Avslutning

• Takk til deltakerne for deres deltakelse og bidrag
  • Oppfordring til videre samarbeid og engasjement i folkehelsearbeidet

Viktige punkter å huske på i gjennomføringen

• Lage en strukturert og oversiktlig kjøreplan med tidspunkter.
  • Lage tydelige og lett forståelige instruksjoner for gjennomføring.
  • Velg en gruppeleder og delegere ansvar i henhold til ordstyring. Lage en mal til gruppeleder som er klar til gjennomføring og inkluderer tema, struktur på workshop, innhold og arbeidsoppgaver.
  • Sørg for at workshopens design og struktur er inkluderende og oppfordrer til deltakelse fra alle deltakere.
  • Skap en trygg atmosfære der unge føler seg komfortable med å dele sine meninger og perspektiver.
  • Sjekk jevnlig at alle deltakere forstår innholdet og formålet med workshopen ved å oppmuntre til spørsmål.
  • Bruke deltakende og interaktive metoder som legger til rette for aktiv deltakelse og engasjement fra alle deltakere. Metoden workshop med gruppediskusjoner bidro til å oppnå dette.
  • Overholde tidsplanen og sørge for at alle aktiviteter og diskusjoner fordeles jevnt gjennom hele workshopen.
  • Vær fleksibel og tilpasningsdyktig hvis ting ikke går som planlagt.
  • Samle inn informasjon om allergier etc. dersom det skal serveres mat.

Resultater

Resultater fra forkonferansen viste at unge og unge voksne er opptatt av sosial ulikhet, klima og miljø, rus, reell medvirkning, psykisk helse og mangel på tilhørighet. Disse temaene kom deltakerne fram til gjennom en demokratisk prosess, og det ble bestemt tre konkrete tiltak per tema. Du kan lese mer om resultatene HER.

Prosjektet har ført til flere spennende muligheter og vi har fått presentert resultatene på flere ulike arenaer.

1. Prosjektgruppa ble invitert inn av statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt til samtale på Helse- og omsorgsdepartementet. Her fikk vi til en god dialog om hva unge er opptatt av i folkehelsearbeidet, og hva regjeringen har tenkt å gjøre for å møte disse utfordringene.
  2. Vi har fått presentert deler av resultatene på innspillsmøte til nasjonalt rusprogram for barn og unge, hos Helsedirektoratet. Rus var et av temaene som ble trekt fram som en folkehelseutfordring unge og unge voksne synes er viktig.
  3. Sosial ulikhet var også et tema som unge og unge voksne ser på som viktig. Gratis skolemat ble presentert som et tiltak som kan være med å redusere sosial ulikhet. Dette var også et tiltak som ble presentert i Folkehelseforeningens krav til finanskomiteen om et helsefremmende statsbudsjett for 2025.

Evaluering

Det ble gjennomført en evaluering på slutten av workshopen. Denne evalueringen har gitt oss nyttige innspill til arbeidet med denne veilederen. For å gjøre selve evalueringsdelen enkel og effektiv, fikk alle deltakerne skrive ned hva de synes var bra og hva som kunne vært bedre på egne lapper.

Noe av det som var mest gjentakende på positive ting var å bli kjent med mange nye folk, spennende temaer, og å få samarbeide på tvers. Forbedringspotensialene som gikk igjen var mer involvering av enda yngre deltakere, blande gruppene slik at man ble kjent med flere, og mer diskusjon i plenum og ikke bare i gruppene.

Viktige punkter å huske på i evalueringen

• Gjør evalueringen gøy, enkel og effektiv
  • Vær tydelig på hva tilbakemeldingene skal brukes til

Veien videre og verdien av unges medvirkning

Prosjektet og resultatene fra prosjektet brukes hyppig inn i dialoger og erfaringsdelinger på andre typer arrangementer. Det vil bli arrangert en digital lunsj der resultatene (nok en gang) skal bli presentert. FHF Ung har også utviklet en handlingsplan for sitt arbeid, der de identifiserte temaene går igjen om satsingsområder.

Resultatene fra prosjektet kan brukes videre til å:

• Gi innsikt i de spesifikke utfordringene og behovene som unge opplever innen folkehelseområdet. Denne informasjonen kan brukes til å informere utviklingen av helsepolitikk på lokalt, nasjonalt og/eller internasjonalt nivå.
  • Engasjere relevante interessenter, inkludert myndigheter, frivillige organisasjoner, utdanningsinstitusjoner og helsepersonell, i å støtte og implementere ungdomsrettet folkehelsearbeid.
  • Legge grunnlag for lobbyvirksomhet rettet mot å sikre at ungdommens behov og perspektiver blir tatt hensyn til i beslutningsprosesser og ressursallokering.
  • Øke bevisstheten blant allmennheten om utfordringene unge står overfor når det gjelder folkehelse, samt å fremme forståelsen for viktigheten av å inkludere ungdommens stemme i folkehelsearbeidet.

For å oppnå mest mulig verdi fra et slikt prosjekt er det viktig å ta resultatene videre, i så mange arenaer som mulig. Dersom det er mulig vil det være givende for deltakerne å få informasjon om hvordan resultatene blir tatt videre, og om det blir gjennomført konkrete endringer på bakgrunn av prosjektets resultater. Dette kan være ekstra motiverende for unge, da de kan oppleve at deres stemme blir hørt og verdsatt.

Kontaktinformasjon

Dersom du har spørsmål, ris eller ros til denne veilederen, eller andre ting, tar FHF Ung gjerne imot tilbakemeldinger og spørsmål! Ta kontakt med oss på: