Se opptaket fra faglunsj «Kvinnehelse i et folkehelseperspektiv»

Portrait of four cheerful smiling women holding hand in hand walking by a high green grass meadow. They looking at the camera. Woman's friendship, relations, and happiness concept image.

Høsten 2024 holder vi en rekke faglunsjer om hensyn til ulike grupperinger i det forebyggende og helsefremmende arbeidet. I august var det om menns helse. Se opptaket fra faglunsj «Menns helse» og bidra med høringsinnspill til NOU 2024:8 Likestillingens neste steg | Folkehelseforeningen. I september var det kvinners helse. Senere i år setter vi fokus på LHBT, Migrasjon og personer med nedsatt funksjonsevne – alt i et helsefremmende perspektiv.

Kvinnehelse i et folkehelseperspektiv

Nå anbefaler vi deg til å se opptak av to gode innlegg og å laste ned presentasjonene som ble holdt i faglunsjen om kvinnehelse. Se gjerne sammen med kollegaer og ha en dialog om hva denne kunnskapen betyr for folkehelsearbeidet der du er.

Innlegg 1: Kvinnehelse og arbeid i et folkehelseperspektiv

Marianne Gjellestad er folkehelserådgiver i Agder Fylkeskommune og stipendiat ved Universitet i Agder. Hun har bakgrunn som sykepleier, jordmor og rådgiver inne HR/HMS i offentlig sektor. Marianne forsker på kvinnehelse og arbeider i et folkehelseperspektiv.

Innlegg 2: Helsefremmende arbeid i praksis

Kaia Helgemo Lindtner jobber for Norske Kvinners Sanitetsforening og er prosjektleder på N.K.S. Kvinnehelsehus Kristiansand. Hun har mastergrad i Globale utviklingsstudier med kvinners helse og rettigheter som spesialisering. Kaia er opptatt av likeverd, inkludering og et trygt samfunn for alle.

Digitale lunsjer høsten 2024

• LHBT helse: 16.10.24
  • Migrasjonshelse: 06.11.24
  • Personer med nedsatt funksjonsevne og helse: 04.12.24