Digital lunsj 06.11.24: Migrasjonshelse med ekstra søkelys på forebygging av diabetes

Tidspunkt: Onsdag 06.11.24 kl. 11.00 – 12.00

Påmelding: Senest kl. 10.00 den samme dagen

For hvem: Alle som er interessert i folkehelse (Du trenger ikke å være medlem i Folkehelseforeningen) OBS! Du er allerede påmeldt hvis du har deltatt på våre tidligere seminarer denne høsten.

Du melder deg på her

Bakgrunn

Forekomst og risikoen for utvikling av diabetes type 2 er vesentlig høyere i en del grupper av innvandrere enn i den øvrige befolkningen. Utvikling av diabetes type 2 blant innvandrere kan skyldes både genetikk, generelle sosioøkonomiske forhold, pre- og postmigrasjonsfaktorer kostholdsvaner og inaktivitet. Andre faktorer som kultur, samfunnskontekst, politikk, tilgang til helsetjenester, stress og livskvalitet kan også påvirke utviklingen av diabetes type 2.

Nasjonal strategi om innvandreres helse gikk ut i 2017, og vi mangler fortsatt en samordnet nasjonal befolkningsstrategi for å bremse utvikling av diabetesforekomsten  (i enkelte innvandrergrupper og imøtekomme utfordringer knyttet til kommunikasjon, helsekompetanse og kunnskap blant helsepersonell.

Frivillige organisasjoner og brukerorganisasjoner som Diabetesforbundet, spiller en særlig viktig rolle når det gjelder å hjelpe personer med diabetes til egen mestring gjennom ulike informasjonstiltak, erfaringsdeling, motivasjonsgrupper og likepersonsarbeid.

I dette webinaret setter vi søkelys på utfordringer og muligheter innen migrasjonshelse og diabetes type 2 . Vi skal  høre om konkrete eksempler på helsefremmende og forebyggende tiltak.

Program

Intro migrasjonshelse v/Ragnhild Storstein Spilker, lektor Oslo Met og medlem i Folkehelseforeningen sitt styre

Intro diabetes type 2 og innvandrere  v/Betül Cokluk, doktorgradsstipendiat Oslo Met og medlem i Folkehelseforeningen sitt styre

Erafaringer på forebyggende og helsefremmende arbeid på lokalt nivå v/Bettina Søby Andersen og Cecilie Fjelldal fra FIDA (Forum for Integrering og Dialog Agder) og Diabetesforbundet Kristiansand