Bli med og test vårt nye kurs i ABC for god psykisk helse!

Sammen med Friluftlivets år, Livsglede for eldre, Norges Frivilligsentraler, Studieforebundet Livslang Læring, Trøndelag Fylkeskommune og medlemmer i Folkehelseforeningen utvikler vi et kurs i ABC for god psykisk helse. Arbeidet blir ledet av professor Steinar Krokstad, NTNU.

Vil du være med og teste det ut i ditt lokalsamfunn i uke 39 – 41?

Hvorfor?

Psykiske plager er en av de største folkehelseutfordringene i dag og rammer mennesker i alle aldreDerfor er det viktig at vi jobber aktivt for å fremme god psykisk helse og forebygge disse plagene. God psykisk helse gjør oss bedre rustet til å realisere våre muligheter, håndtere normale stress-situasjoner i livet, arbeide på en fruktbar og produktiv måte og bidra overfor andre og i samfunnet. Akkurat som fysisk helse, kan den psykiske helsen trenes og styrkes! Dette kurset er laget for å gi deg enkle verktøy til å fremme både din egen og andres psykiske helse.

Hva inneholder kurset?

Kurset er basert på en praktisk tilnærming hvor deltakerne lærer gjennom å utføre oppgaver, reflektere og dele erfaringer i gruppesamlinger. Dette gjør det lettere å forstå og bruke prinsippene i ABC for god psykisk helse i hverdagen. Hver samling varer en til to timer.

Kurslederkurs og ressurser for kursledere:

For å bli kursleder har vi laget et kort digitalt forberedelses-kurs med fire moduler som må gjennomføres før du får tilgang til kursportalen. Hver modul avsluttes med en kort test.

• Kursportalen:
    Kursportalen inneholder en digital veileder for gjennomføring av de seks fysiske samlinger kursene omfatter. Portalen inneholder også et oppgavehefte som du kan skrive ut og som brukes av deltakerne på kurset.
  • «Learning by doing»:
    Kurset følger prinsippet learning by doingthinking and reflection – deltakerne utfører praktiske oppgaver mellom samlingene. På neste samling deler de sine erfaringer og reflekterer over hva de har erfart. Ved å jobbe på denne måten, kan deltakerne ikke bare forbedre sin egen helse, men også bli ressurspersoner som kan hjelpe andre.

Vi trenger testpersoner!

Kursmateriellet er nå klart, men vi ønsker å teste det før lanseringen på den nasjonale Folkehelsekonferansen 25. oktober 2024.

Vi ser etter deg som er interessert i å:

1. gjennomføre kurslederkurset og bli kursleder i ABC for god psykisk helse
  2. samle en gruppe på minst 4 personer
  3. gjennomføre kurset med gruppen din
  4. gi oss tilbakemeldinger slik at vi kan forbedre og utvikle kurs-materiellet

Faglige dialoger på teams – testpersoner

Alle testepersoner har muligheten til å delta på to ulike møter for faglige dialoger om ABC for god psykisk helse – Lokalsamfunn

• 23.09.24, kl. 17.30 – 18.30
  • 10.10.24, kl. 17.30 – 18.30

Professor Steinar Krokstad og arbeidsgruppen vil da lytte til testpersonenes erfaringer, og komme med faglige råd.

Hvordan blir du med?

Hvis dette høres spennende ut, og du ønsker å bidra til å forbedre kurset, meld din interesse til oss for å delta i testperioden mellom uke 39 – 41. Vi ser frem til å høre fra deg!

Etter hver modul og samling får du mulighet til å gi tilbakemelding slik at vi kan forbedre materiellet.

For mer informasjon og påmelding:

Dette kan også være interessant for deg:

Opptak fra digital lunsj: God psykisk helse – mennesket i sentrum | Folkehelseforeningen

Forkonferanser | Folkehelsekonferansen 2024 | Folkehelsekonferansen – det er fortsatt plasser igjen