Digital lunsj onsdag 04.09.24: Kvinnehelse i et folkehelseperspektiv

Portugal Female Water.1466

Tidspunkt: Onsdag 04.09.24, kl. 11.00 – 12.00

Påmelding: Senest kl. 10.00 den samme dagen

For hvem: Alle som er interessert i folkehelse

DU MELDER DEG PÅ HER

I NOU 2023:5   Den store forskjellen – om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse, kan vi lese «Kjønn har betydning for helse. Kvinner og menn har ulik bioligi, de lever ulike liv, og de rammes av ulik sykdom. Dette perspektivet må ligge til grunn for å sikre gode helsetjenester for alle, uavhengig av kjønn». Dette gjelder også for det helsefremmende og forbyggende arbeidet.

Ta med deg lunsjen, logg deg inn med tilsendt lenke og bli med på to gode foredrag og bli med på dialogen.

Program:

Kvinnehelse og arbeid i et folkehelseperspektiv

Marianne Gjellestad er folkehelserådgiver i Agder Fylkeskommune og stipendiat ved Universitet i Agder. Hun har bakgrunn som sykepleier, jordmor og rådgiver inne HR/HMS i offentlig sektor. Marianne forsker på kvinnehelse og arbeider i et folkehelseperspektiv.

Helsefremmende arbeid i praksis

Kaia Helgemo Lindtner jobber for Norske Kvinners Sanitetsforening og er prosjektleder på N.K.S. Kvinnehelsehus Kristiansand. Hun har mastergrad i Globale utviklingsstudier med kvinners helse og rettigheter som spesialisering. Kaia er opptatt av likeverd, inkludering og et trygt samfunn for alle.

Faglunsjen ledes av Linn Øysæd Gylander, Folkehelserådgiver i Agder Fylkeskommune og styremedlem i Folkehelseforeningen.

Bli med på flere digitale faglunsjer utover høsten

I løpet setter vi søkelyset på forebyggende og helsefremmende arbeid for ulike grupperinger i samfunnet:

LHBT helse: 16.10.24

Migrasjonshelse: 06.11.24

Personer med nedsatt funksjonsevne og helse: 04.12.24

Du får tilgang til alle lunsjene ved å melde deg på her.

Du kan se opptak lunsjen om menns helse her

Dette kan også være interessant for deg