European Public Health Week: «Tenke globalt og handle lokalt gjelder også i folkehelsearbeidet!» Digital lunsj, 26. mai 2023

Tenke globalt og handle lokalt gjelder også i folkehelsearbeidet!

Tidspunkt: 11.00 – 12.00, fredag 26.05.23

For hvem: Alle som er interesserte i folkehelse, nasjonalt og internasjonalt

Påmelding: Senest kl. 09.00 26.05.23. Du melder deg på her

Hvor: Du mottar lenke til teams, på e-post, en time før møtet starter

Dette webinaret er en del av Folkehelseforeningens markering av den europeiske folkehelseuka. Les gjerne mer om dagens tema her, før møtet starter.

Formålet er å:

• Gi en kortfattet oversikt over noen av de truslene mot helsetilstanden til befolkningen som vi kan bli nødt til å håndtere i de nærmeste årene.
  • Skissere vesentlige erfaringer av betydning for folkehelsearbeidet som tre år med pandemi har gitt oss.
  • Diskutere hvilken betydning dette har for folkehelsearbeidet i norske kommuner.
  • Til slutt: Er det egentlig mulig å være forberedt på neste krise?

Program:

• Folkehelseforeningen om dagens trusselbilde, Geir Sverre Braut, lege og nestleder i Folkehelseforeningen
  • Samtale mellom Runar Johannessen, helsesjef, Stavanger kommune og Geir Sverre Braut om erfaringene fra helsetjenesten og folkehelsearbeidet i kommunene i møtet med pandemien.
  • Fortsettelse av samtalen med deltakerne.

Geir Sverre Braut er seniorrådgjevar ved Stavanger universitetssjukehus og er professor i helsefag ved Høgskulen på Vestlandet og i samfunnstryggleik ved Universitetet i Stavanger. Han er nestleder i Folkehelseforeningens styre. Han er cand.med. (1980), spesialist i samfunnsmedisin (1997) og har folkehelseutdanning frå Nordiska hälsovårdshögskolan (NHV) i Göteborg (1991). Han har tidligare vore assisterande fylkeslege (1985–1994), fylkeslege i Rogaland (1994–2001) og assisterande direktør i Statens helsetilsyn (2001–2013).

Runar Johannessen er helsesjef i Stavanger kommune. Han begynte i Stavanger kommune som fastlege og samtidig fengselslege i 2002, en stilling han hadde i ti år. I 2012 ble han kommuneoverlege for barn og unge. I 2020 kom korona og Runar fikk hendene fulle med smittevern.

Han er spesialist i allmennmedisin og holder på med spesialisering innen samfunnsmedisin.

Geir Sverre er faglig ansvarlig for innholdet i seminaret:

Før seminaret kan du gjerne lese:

Kva lærte me eigentleg av pandemien?

Helsekommunikasjon når usikkerheten er høy

Sorte svaner og fete haler

Arrangementer i Norge:

Mandag 22. maiGod psykisk helse for alle

Tirsdag 23. mai: Finnes det en typisk 80-åring? Om mangfold og helse

Onsdag 24. mai: Tilgang til helsefremmende tjenester i lokalsamfunnet

Torsdag 25. mai: Forebygging av og kontroll av kroniske sykdommer

Fredag 26. mai: Tenk globalt og handle lokalt

Vil du vite mer om Folkehelseforeningen?

50 kunnskapsrike personer var samlet i Folkehelseforum. Les resultatene fra møtet her. | Folkehelseforeningen

Om oss | Folkehelseforeningen

Folkehelsekonferansen 2023, Tromsø – Alle løfter alle – et raust og robust samfunn! | Folkehelsekonferansen

Hjertelig velkommen!