Årsmøteseminaret 2022: God helse gjennom hele livet – er det mulig?

Folkehelse på biblioteket

Vi ønsker medlemmer i Folkehelseforeningen, og alle som er engasjerte i folkehelse, velkommen til vårt årlige årsmøteseminar. I år legger vi opp til en spennende arena der vårt kunnskapsrike styre starter opp med interessante, og kanskje litt provoserende innlegg.

Vi tar utgangspunkt i følgende utsagn:

• «Kunnskapsrik ungdom er frisk ungdom»
  • «Klimaendringer bidrar til mer sykdom»
  • «Ingen helse uten psykisk helse»
  • «Vaksinasjonsprrogrammer gir god folkehelse»
  • «Helseinstitusjoner er helsefremmende»

Under møtet lager vi begynnelsen på en verktøykasse som kan brukes til lokale tiltak under Folkehelseuken 2022.

Tidspunkt: Tirsdag 22. mars, kl. 13 – 15.30.

Sted: Oslo Met, P52, du kan også delta digitalt (lenke sendes ut etter påmelding)

Det er gratis å delta på arrangementet.

Påmelding: https://pameldinger.no/e/wpjufq senest 19. mars 2022.

Viser logoen til European Public Health Week

Folkehelseforeningen er medlemmer i et stort europeisk nettverk The European Public Health Association (eupha.org) For tredje året på rad blir vi med og markerer den europeiske folkehelseuken (EUPHW). Målet er å øke bevisstheten om folkehelse og fremme samarbeid mellom folkehelsemiljøer i Norge og i Europa. Folkehelseuken gjennomføres 16. – 22. mai 2022.

Innledere:

Jente som sitter med bena i kryss og smiler mot kameraet.

Maren Emilie Hellem Kronlund jobber med studenthelse og studentlivsmestring som rådgiver i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (SiT) og med studiebyutvikling i StudyTrondheim. Hun har faglig bakgrunn fra arbeids- og organisasjonspykologi, samfunnsplanlegging og kommunikativ prosessledelse. Maren brenner for livskvalitet og -mestring på flere områder, og jobber blant annet på prosjektet IME (In My Experience) som vil få mer kunnskap om hva som skaper gode studentliv. Hun er engasjert i Folkehelseforeningen Ung som kommunikasjonsansvarlig.

Viser portrettfoto av en dame med mørkt hår, lys hud, sort øyesminke rundt øynene.

Jorid Grimeland er fysioterapeut med en master i folkehelsevitenskap. Hun har erfaring fra sykehus, kommune, bedriftshelsetjeneste og Helsedirektoratet. De siste årene har hun vært lektor ved OsloMet med ansvar for emnet International Public Health ved Fakultetet for helsevitenskap. Hun har tidligere også jobbet sammen med NMBU og deres Master i folkehelsevitenskap. Jorid er leder i Folkehelseforeningens styre.

Mann med lys hud, grått hår, sorte rammer på brillene. Portrettbilde.

Steinar Krokstad, professor i sosialmedisin ved HUNT forskningssenter, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Som leder av HUNT forskningssenter i 10 år har han vært involvert i forebyggende og helsefremmende helsearbeid i samarbeid med lokale, regionale og nasjonale myndigheter. Krokstad er leder i Folkehelsealliansen i Trøndelag, med 38 ulike medlemsorganisasjoner i regionen. De står bl.a. bak kampanjen Hodebra. Steinar er varamedlem i Folkehelseforeningens styre.

Portrettbilde av mann med lys hud, grått, nesten hvitt hår, briller uten innfatning.

Werner Christie, er lege, bonde og tidligere helseminister i Gro H Brundtlands regjering. Senere har han jobbet med helsepolitikk, innovasjon og forskning i Norge, Europa, USA, Asia og Afrika, bl.a. gjennom WHO. Christie var formann i Bioteknologinemda fra 2000-2004. Han var førstelektor og fagansvarlig leder for Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten ved BI 2014‐2020, og er nå frittstående foreleser, rådgiver og styremedlem i en rekke organisasjoner og foretak. Werner er varamedlem i Folkehelseforeningens styre.