Daniel, FHF Ung, bidro i viktig paneldebatt om munnhelse

Det var et bra og kunnskapsrikt panel som bidrog på debatten på munnhelsens dag.

20. mars er den internasjonale dagen for munnhelse. Den norske tannlegeforeningen inviterte til debatt om syreskader på tenner pga. kosthold, spesielt sukker og energidrikk. Danlie Kingsley Braaland, FHF Ung og leder for Folkehelseforeningen sin arbeidsgruppe for oral helse, bidro aktivt i debatten og kom med mange viktige innspill.

Aldersgrense på energidrikker og sukkeravgift

President i Den norske tannlegeforeningen, Heming Olsen-Bergem gjentok foreningens krav om innføring av sukkeravgift, aldersgrense på energidrikk, reklameforbud om usunn mat og drikke rettet mot barn, bedre merking av matvarer og snus og en sunn skatteveksling.

Her kan du se Den norske tannlegeforeningen sine krav til statsbudsjettet 2025. Folkehelseforeningen støtter disse.

Statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkoldt, Helse- og Omsorgsdepartementet, sa seg enig i kravene. Han hadde også en forklaring på hvorfor det tar tid å innfri akkurat disse kravene. Han forsikret deltakerne om at regjeringen arbeider med ny lovgivning og at de er i tett kontakt med matvarebransjen om hvordan lavere avgifter på sunne matvarer skal komme konsumentene til gode, ikke næringslivet. Når regjeringen kommer i mål med dette arbeidet vil Norge være det første landet i verden som innfører reklameforbud om usunn mat til barn og unge.

Daniel, FHF Ung (i midten) i tett dialog med Heming Olsen-Bergem, president i Den Norske tannlegeforening og Ole Henrik Krat Bjørkholt, statssekretær i Helse- og Omsorgsdepartementet

Forebyggende tiltak for barn og unge

Daniel, FHF Ung, understreket også viktigheten av at munnhelse blir en del av folkehelsearbeidet og at man har god kommunikasjon med barn og unge i utvikling av tiltak. Han har selv erfaring med å bidra i store dialoger med ungdom gjennom FHF Ung, og å være ute og undervise i skoler gjennom sitt arbeid i Tannhelse Rogaland. Han understreket at tannhelsestatistikken viser at 12- til 18-åringer har flere hull i tennene enn yngre aldersgrupper, og dette kan blant annet ha en sammenheng med kosthold og sukkerinntak. En rapport fra FHI om utviklingen i norsk kosthold 2023 viser at inntak av sukker blant 9- og 13-åringer i Norge er høyere enn anbefalt, og tilsatt sukker tilsvarer 12 prosent av totalt energiinntak i disse aldersgruppene. Helsedirektoratet anbefaler at sukker utgjør mindre enn 10 prosent av energiinntaket.

Det enkle kan være det beste

Forskningen viser befolkningens helsekomptansen må bedres også på dette området. Det er to budskap som aldri kan gjentas for mange ganger:

1. Puss tennene morgen og kveld
  2. Vann er den eneste tørstedrikken

Dette kan også være interessant for deg:

Se de gode innleggene fra den digitale lunsjen: Munnen er en del av kroppen | Folkehelseforeningen

Digital lunsj 10.04.24: Hva er de unge egentlig opptatt av? | Folkehelseforeningen

Folkehelsekonferansen 2024, Tønsberg – Vi mobiliserer for framtida! | Folkehelsekonferansen