Folkehelseforum 09.10.24: Et helsefremmende statsbudsjett 2025

Finanskomiteen

Tidspunkt: 09.10.24, kl. 10.00 – 13.00

Vertskap: KLP, Dronning Eufemias gate 10, Oslo

For hvem: Forskningsmiljøer, organisasjoner, næringsliv, politikere og medlemmer i Folkehelseforeningen

Påmelding: Senest kl. 12.00, mandag 07.10.24

DU MELDER DEG PÅ HER

Den 7. oktober legger regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett 2025. To dager senere skal statssekretær Usman Ahmed Mustaq, Helse- og Omsorgsdepartementet vise hvor vi finne satsningene på folkehelse i budsjettet. Vi har en dialog rundt dette og avslutter med en tverrpolitisk debatt.

Statssekretær Usman Ahmed Mustaq Foto: regjeringen.no

Program:

10.00 Velkommen

Gjennomgang av regjeringens forslag til statsbudsjett 2025 – Hvor er satsningene på folkehelse? v/ statssekretær Usman Ahmed Mustaq, Helse- og Omsorgsdepartementet

11.00 Pause

11.15 Dialog mellom deltakere: Hva er bra i forslaget? Hva må bli bedre?

12.00 Pause

12.15 Politisk debatt

• Usman Ahmed Mustaq, AP, statssekretær, Helse- og Omsorgsdepartementet
  • Kjerstin Wøyen Funderud, SP, Finanskomiteen
  • Seher Aydar, Rødt, Helse- og omsorgskomiteen
  • Kristoffer Robin Haug, MDG, helsepolitisk talsperson

(vi bekjentgjør hvilke politikere som stiller etter hvert som vi får klarsignal)

13.00 Vi avslutter møtet

Bakgrunn

Allerede i slutten av februar gjennomførte Folkehelseforum det første møtet om statsbudsjettet 2025. Det var før Finanskomiteen gjennomførte sitt første felles møte om temaet. Møtet ble innledet med innspill fra fagorganisasjoner (se filmer under) og fulgt opp med en god dialog, der deltakere til sist presenterte aktuelle krav. Kristoffer Robin Haug (MDG) og Kjerstin Wøyen Funderud (SP), Finanskomiteen, deltok på hele møtet, og ordnet slik at kravene ble overrekt til medlemmer i finanskomiteen før de tro på den førte budsjettkonferansen.

Kom kravene med i regjeringens forslag til Statsbudsjett? Hvis ikke, hvilke andre forebyggende og helsefremmende tiltak satses det på. Vi følger opp med dialog med dialog mellom alle Folkehelseforum sine deltakere og avslutter med en ny tverrpolitisk debatt.

Folkehelseforum sine krav ble gitt til finansminister Trygve Slagsvod Vedum
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og Kjertin Wøyen Funderud, Sp, Finanskomiteen mottok Folkehelseforum sine krav og et pengeskrin med gullpenger i mars.

Les kravene og se hvem som undertegnet dem

Det var kort tid mellom møtet i Folkehelseforum og til kravene ble overrukket til Finanskomiteen.

Fagorganisasjonenes krav til et helsefremmende statsbudsjett

Norges Fysioterapi forbund:

Norsk Sykepleierforbund:

Frivillighet Norge:

Faggruppe for helsesykepleiere:

Tannlegeforeningen:

Du er hjertelig velkommen til noen viktige timer!

Dette kan også være interessant for deg:

Møteplass folkehelse + Folkehelseforum = Tiltak og forskning mot ensomhet | Folkehelseforeningen

Se opptaket fra faglunsj «Menns helse» og bidra med høringsinnspill til NOU 2024:8 Likestillingens neste steg | Folkehelseforeningen

Linn i FHF Ung representerer Norge i EVID-ACTION Youth Alcohol Network | Folkehelseforeningen