Digital lunsj 16.10.24: Skeiv helse i et folkehelseperspektiv

Mange personer tør ikke å fortelle om seksuell legning pga av mobbing, trusler og utestenging

Tidspunkt: Onsdag 16.10.24, kl. 11.00 – 12.00

Påmelding: Senest kl. 10.00 den samme dagen

For hvem: Alle som er interessert i folkehelse (Du trenger ikke å være medlem i Folkehelseforeningen)

DU MELDER DEG PÅ HER

De fleste som bryter med normer for kjønn og seksualitet lever gode liv. Likevel opplever mange betydelige utfordringer knyttet til storsamfunnets manglende kunnskap om kjønns- og seksualitetsmangfold. Fortsatt er statistikken uhyggelig når det kommer til mobbing og psykisk uhelse, og for mange er det vanskelig å finne rom til å være hele seg i hverdagen.

De som møter mennesker i sin arbeidshverdag kan utgjøre en forskjell – det er ikke alltid så mye som skal til.

Rosa kompetanse, Foreningn FRI

Hvor mange personer i Norge er skeive?

Det er vanskelig å fastslå nøyaktiv hvor stor del av befolkningen i Norge som er skeiv (LHBT+). Folkehelseinstituttet har i sine levekårsundersøkelser anslått at mellom 5 og 10 % av befolkningen identifiserer seg selv som skeiv i en eller annen form. Imens ungdataundersøkelsen viser at blant ungdom er andelen høyere. Der rapporterer mellom 8 – 10 % av ungdommene at de har en annen seksuell orientering enn heterofil, eller at de er usikre.

Hva kan vi gjøre i et folkehelseperspektiv?

Med denne bakgrunnen forstår vi at forebyggende perspektivene ekstra viktige for en ganske så stor gruppe med personer i Norge. Bli med på en viktig digital lunsj der vi skal få mer kunnskap og forslag til konkrete tiltak som kan innføres i alle samfunn.

Kunnskap: Hvorfor er det viktig å øke kunnskapen om LHBT helse?

• Jacob Evje, forsker ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Tiltak: Hvilke kunnskapsbaserte tiltak kan iverksettes i et helsefremmende og forebyggende perspektiv?

Spørsmål og dialog.

Vi avslutter akkurat 12.00

Velkommen!

Dette kan også være aktuelt for deg