European Public Health Week, mandag 13. mai: Er folkehelse et politisk valg?

Gratis bilde pollitikk estudie.no

Praktiske opplysninger

Tidspunkt: 11.00 – 12.00, mandag 13.05.24

For hvem: Alle som er interesserte i folkehelse, nasjonalt og internasjonalt

Påmelding: Du melder deg på her, senest klokken 10.00, mandag 13.05.24 og mottar lenke når vi nærmer oss møtet.

I folkehelsedebatter og i anbefaling til innbyggere blir det ofte fokusert på den enkeltes ansvar for å være i mer aktivitet, spise sunnere, drikke mindre, sove mer osv.

Men hvordan påvirker politikk folkehelsen? Hva er sammenhengen mellom samfunnets store prioriteringer og beslutninger innenfor helse, samferdsel, teknologi, utdanning, forsvar mv. og hvordan vi alle opplever god helse og god livskvalitet?

Professor Terje Andres Eikemo
Professor Margareta Kristiansson, Universitetet i Linköping
Tove Elise Madland, helsepolitisk talsperson og stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet

Møt og hør Professor Terje Andreas Eikemo, Leder CHAIN, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ved NTNU, professor Margareta Kristiansen, Universitetet i Linköping og Tove Elise Madland, Arbeiderpartiet i samtale med Lasse Heimdal, generalsekretær i Kirkens SOS og styreleder i Folkehelseforeningen.

God helse er en menneskerettighet, men den bestemmes av hvordan våre samfunn er organisert og hvilken politikk vi er utsatte for. Dette gjelder særlig i krisetider, som under pandemier, økonomisk nedgang, og ekstreme værendringer.

Bli med i en interessant samtale om hvordan klodens folkehelse blir påvirket av kunnskap og politikk.

Vi får også et sideblikk fra Kirkens SOS i Norge. De mottar 300.000 henvendelser i året, og ser daglig utviklingen i den mentale helsen i Norge.

Velkommen!

13.-17. mai 2024

European Public Health Week: 13. – 17. mai 2024 – Health is a political choice! | Folkehelseforeningen

European Public Health Week, Tirsdag 14. mai: God psykisk helse – mennesket i sentrum | Folkehelseforeningen